Wednesday, August 8, 2012

Seronok Menaip

Seronok jugak pakai Blogger ni. Aku mahir menggunakan Wordpress dan Joomla. Lain-lain jenis CMS pon pernah cuba. Ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Untuk fokuskan kepada menulis setakat ni, nak cepat, tak fikirkan branding, nak kurangkan pendedahan identiti, mungkin yang terbaik setakat ini. Ingat nak letak gambar jugak pada setiap post, tapi aku ni bila buka Photoshop melekat jugak beberapa minit kat situ. Tu tak amik kira lagi masa nak carik gambar, nak creditkan balik pulak gambar-gambar yang di pau di internet ni. Size nak bagi kene la ape la. So sabar dulu. Akan datang mungkin kalau aku jumpa features Blogger ni yang bleh resize sendiri (aku tau dah ada tapi tak nak bazirkan masa explore lagi).

Kepada siapa aku menaip aku pon tak tau. Bajet ada orang baca la konon. Pedulikan dulu. Matlamat aku sekarang ni nak menyampaikan apa yang tangan ni gatal nak taip. Keseronokan menaip ni sebenarnya bertambah-tambah dengan hiasan blog aku ni yang kosong. Haha! Sangat best. Aku allergic dengan popup, lagu, video dan page loading yang lambat. Bab header, iklan, flash gerak-gerak, eh kalo bleh semua la nak letak segala widget kat tepi atas kiri kanan bawah. Sangat tak smart ok. Bukan tak bleh letak langsung, tapi biar la bermanfaat bagi kedua pihak, pengunjung dan kita sebagai pemilik blog.

Nasihat lagi. Aku sentiasa pesan kepada client-client, rakan-rakan yang ada blog / web, creditkan balik apa-apa bahan yang kita ambil dari blog / web orang. Percayalah, takde sorang pon yang tak suka pada tindakan kita itu dan sikit pon tak jatuh martabat kita bila creditkan balik hak orang.

So, tips sikit kepada yang baru nak berjinak dengan blog / web ni terutama dari segi susunan dan rekabentuk / hiasan web. Cuba tengok apa jenis surat khabar utama dalam dan luar negara. Kita akan dapati seakan-akan ada satu standard dari segi susunan dan design. Bayangkan kalau dihiasi dengan bunga-bunga, tulisan khat sana sini, satu di kiri satu di kanan, eh ada tulisan gerak-gerak pulak, lawa tak? (mesti ada jugak yang kata lawa). Apa pulak perasaan bila tengah tengok cerita best atau baru nak buka cerita best, tiba-tiba iklan. Putus angin kan. Yang ni aku samakan dengan lagu / video autoplay pada blog / web kita. Benda ni annoying.

Tapi semuanya bergantung kepada kita la. Dah web kita sukati la kan. Orang tak suka tak payah la bukak. Jangan marah. Konon aku nak bagi tips tentang blog / web, padahal blog aku ni baru berumur 3 hari. Ahaha! Kelakor.

No comments:

Post a Comment