Sunday, August 12, 2012

Penghujung Ramadhan

Blog ni kadang nampak menjurus kepada cerita kehidupan aku la plak. (Aku cuba elakkan). Majlis berbuka puasa di masjid tadi berjalan lancar. Lembu sampai agak lewat. Siap disembelih cuma perlu dilapah. Tenghari tu gulai dah ready dalam kawah. Kali pertama aku menolong kerat tulang (mengapak). Nak terkoyak jugak otot belakang kanan ni. Pisau melapah aku menjalankan tugas dengan cemerlang. Berjaya lepak lama sikit di khemah memasak.

Selepas terawih sempat merujuk kepada orang-orang lama tentang status jolokan Istana Air Mata. Sepakat yang berada di situ mengatakan sebab dibina atas tanah rakyat. Macam mana pengambilan aku tak tanya. Cuma aku tanyer bila Istana Negeri, Kubang Kerian tu dibina, yang menjawab sekitar zaman Dato' Bentara Kanan Mohamed Yaacob menjadi MB Kelantan. Aku google jap dapat la tarikh antara 1978 - 1990. Tutup cerita. Tanak ungkit lagi pasal ni. Saper nak tau tarikh tepat pembinaan istana tu cari la sendiri. Kalau terjumpa fakta sahih, tolong la share.

Ni minggu terakhir Ramadhan. Quran jarang dibelek laju dari muka ke muka berbanding tahun lepas. Misi aku ke Qaryah Ramadhan belum tercapai. Harap sempat sebelum pulang ke Terengganu.

No comments:

Post a Comment