Tuesday, August 7, 2012

Dialek Terengganu

Penerimaan kepada dialek Terengganu bagi orang luar tak sama dengan penerimaan dialek Kelantan. Aku pon tak tau kenapa. Mula perasan ketika menuntut di salah sebuah SBP di Selangor. Pelajar dari seluruh pelusuk negeri termasuk Sabah & Sarawak. Pelajar dari Terengganu ada la kira-kira sebuah bas manakala pelajar dari Kelantan pula dua buah bas.

Bila orang luar cuba meniru (lebih kepada mengejek) dialek Terengganu, mula la start dengan "Makang Ikang". Sangat allergic aku mendengarnya. Oh lupa, yes, aku anak jati Terengganu. Ada yang jujur cuba belajar dan bertutur dengan dialek Terengganu plak tetiba jadi kecek Kelate. Dia ingat dialek Terengganu ni sama kot dengan Kelantan. Sedangkan kedua-dua dialek ni memerlukan lidah yang berbeza.

Bila orang luar dengar orang Kelantan kecek (cakap), biasanya diaorang akan cuba berdialek dalam bahasa Kelantan sedaya upaya. Tapi bila dengar orang Terengganu duk cakkak (cakap) selamba jer mari menyampuk duk perli-perli dengan tambahan G yang dibuat-buat.

Kini alhamdulillah, dengan adanya Ustaz Azhar Idrus dan Zizan Raja Lawak, dialek Terengganu ni kurang jadi bahan ejekan tapi lebih kepada ikutan. Satu pendedahan sebenar dialek oleh mereka berdua ini. Tak macam Mat Over yang tak pure berdialek Terengganu, masih campur-campur bahasa baku. Tapi lagu "Kerabu Pucuk Paku" ko kelas la Mat Over. Ada motivasi buat diriku.

Aku cukup fasih dengan kedua-dua dialek Terengganu mahupun Kelantan. Fasih hingga ke istilah-istilah yang anak muda kini mungkin tak tau. Walaupun demikian, sekiranya lama berada di Kelantan, mesti balik Terengganu akan tersasul-sasul hari pertama. Begitu jugak ketika lama berada di Terengganu sure tersasul di hari pertama berada di Kelantan.

Satu nasihat dari aku, bila jumpa orang senegeri, bercakap la dalam dialek negeri kita.

1 comment:

  1. org trg xramai mendedahkan diri mereka dlm kelompok org luar bbanding org klatan.mgkin brase malu kot

    ReplyDelete