Friday, August 10, 2012

Qiam With Tuanku

Alhamdulillah, berjaya jugak menyertai Qiam With Me anjuran JAHEIK & MPKB dengan kerjasama MAIK, PKDK Al-Muhammadi, Kuwait Finance House & Majlis Jaksa Pendamai. Punya la set jam kul 3:00, terlajak jugak bangun 3:45. Semalam agak letih, bawak anak bini buka puasa kat luar then shopping baju raya sikit di KB Mall. Lautan manusia di sana. Parking susah.

Malam tadi aku sempat usha dulu kawasan sekitar istana tu, mana nak parking etc. Malam tu jugak ada solat terawih dan kuliah oleh Ustaz Azhar Idrus. Aku gagal join yang malam tu. Dah janji ngan anak bini nak keluar. Jemaah masa qiam tu diberitakan seramai 6000 orang dan mendapat pengiktirafan Malaysia Book of Records bagi jumlah jemaah teramai bagi qiamullail. Mujur la tak kira hamparan sejadah terpanjang. Suhu sejuk sangat dalam dewan. Grrr...

Sahur agak ok, nasi lemak, ayam pedas, telur rebus & timun. Pinggan standard kenduri. Mujur tak pakai pinggan polisterin. Hebat catering dan urusetia yang handle. Steady ajer, tak kelam kabut. Aku nampak Dato' Taki, Dato' Mejar Anizam, Dato' Nik Amar, Dato' Nasaruddin, Dato' Mufti Kelantan. Aku lebih mengenali (cam) YB-YB di Kelantan berbanding di Terengganu. Mungkin minat aku kepada PAS lebih menjadi-jadi sejak berada di Kelantan atau mungkin mereka ini sentiasa menjadi tumpuan media.

Lepas subuh terus balik, aku tak tunggu dah nak tengok keberangkatan pulang Tuanku dan Tengku Mahkota dan VVIP lain. Memang hobi dari kecik suka tengok sultan keluar masjid / apa-apa majlis untuk ke kereta. Then polis motor besar iring. Kali ni terpaksa gerak dulu, aku double park kereta tepi jalan besar tu. Sultan Kelantan pakai plat Muhammad 5 (tulisan arab), manakala aku tengok Tengku Mahkota Kelantan (dalam tulisan jawi). Kan senang tu, ada kelas tersendiri, kalau pon ada bayaran untuk guna plat khas bagi istana tu, aku rasa tak la perlu nak bid sampai setengah juta untuk satu nombor plat.

Nasihat (akan ada sokmo setiap entry). Bila ke masjid lewat tu, double park atau parking menghalang kereta dan lalu lintas. Cepat-cepat la keluar lepas solat. Bagi aku lagi afdhol tinggalkan wirid, doa atau solat sunat untuk alihkan kereta kita cepat-cepat agar tak menyusahkan orang. Kalu nak lepak lama sila datang awal parking elok-elok.

Begitu juga dengan hal handphone berbunyi tengah solat (terlupa nak silent / off). Kalau masih berbaki rakaat dalam solat, pada aku baik la ko matikan handphone yang tengah berbunyi tu walau terbatal solat. Then ko cepat-cepat la kejar balik solat tu dari biarkan mengganggu sekalian jemaah. Kalo terer bleh jaga agar tak terbatal lagi bagus.

Terserempak jugak dengan beberapa kenalan. Tahniah kepada penganjur, kerajaan dan jugak pihak istana. Tak lupa tahniah buat diri aku qiam berjemaah pertama Ramadhan ni. Target seterusnya aku nak merasa terawih di Qaryah Ramadhan pulak di KB ni. Nanti aku citer lepas pegi.

No comments:

Post a Comment