Thursday, August 9, 2012

Bandor

Nok gi bandor! Haa.. Bandor ni merujuk kepada Pusat Bandar Kuala Terengganu. Walau memang duduk tak jauh dari pusat bandar (masih dalam daerah KT) asal nak pergi pusat bandar mesti sebut nak gi bandor. Macam la duduk kat kampung. Kalau yang luar daerah KT pulak, contohnya di Kemaman / Dungun, nak ke bandar KT mesti kata nok gi Terengganu. Ahaha! Ni la kelebihan percakapan di Terengganu. No gi Tranung (ke Kuala Terengganu). Nok gi bandor (ke Pusat Bandar, KT).

Awal puasa ni aku sempat jenguk orang tua di kampung. Sempat round dan pusing bandor dua tiga kali. Belakang Kampung Cina yang sebelum ni dah comel ditambah lagi dengan hiasan pokok lampu dan jalan sebelah bawah tu dah berturap. Aku selalu updated dengan perubahan di KT lebih dari orang Terengganu yang berada di luar Kuala Terengganu (daerah lain).

Bazar Ramadhan di Syahbandar masih sesak macam biasa. Betina seksi kurang bergelewak di bazaar berbanding di Kelantan. Kalau ada yang seksi pon tak terliur tengok, gelap tak macam mek kelate putih gebu. Tak la kurus sangat pahala puasa. Terlupa nak sebut Astaka (shopping center jugak) dalam entry lepas. Aku sempat singgah solat di Surau Dato' Amar (surau Pasar Payang). Surau ni special, kalo smayang di tepi tingkap dia tu, terasa sedang solat atas air. Macam surau terapung. Dari situ, aku nampak tingginya bangunan yang tengah naik sbelah Menara PMINT iaitu Paya Bunga Square. Bakal menjadi mercu tanda baru di KT. Terubat la nak memiliki sebuah shopping mall bertingkat macam di KB dan Kuantan.

Lepas ni bleh la runtuhkan ajer Plaza Paya Bunga sbelah tu. Benci nengok dari dulu tak gerak-gerak. Konon menang balik lepas PAS amik sepenggal aritu terus dicat dan nak bukak la konon. Last-last McD jer yang bukak tepi tu. Dalam satu pon tak bleh pakai. Bangunan tu diisytiharkan tidak selamat untuk digunakan. Kelakor la. Orang kata McD tu bukak sebab YB Dato' Seri Hj Idris Bin Jusoh yang suruh, dia letih nak ke Kerteh sebab anak dia suka McD (Gosip / Buah mulut orang). Status kebenaran diragui.

Sebut Idris Jusoh (bekas MB Terengganu sebelum Mat Said) kini masih ADUN Jertih dan Pengerusi MARA teringat plak selalu nampak dia kat Airport Pengkalan Chepa. Ni satu lagi kekurangan kita Terengganu berbanding KB. Kekerapan penerbangan Airport Sultan Mahmud kurang berbanding Airport Sultan Ismail Petra. Kekerapan ke KL kalau Air Asia di Pengkalan Chepa adalah 8 kali sehari iaitu purata 2 jam sekali berbanding hanya 2 atau 3 penerbangan ajer di Terengganu. Tapi taraf airport Terengganu antarabangsa. Tiap kali musim haji ada penerbangan terus ke Jeddah. Itu ajer kot kelebihan kita. Pasal Idris Jusoh tu memang la dia ke Pengkalan Chepa sebab rumah dia Jertih. Lebih singkat perjalanan dari dia turun ke KT. Pendek kata hujung Terengganu sebelah utara akan ke KB untuk sebarang urusan. Manakala hujung selatan Terengganu plak akan ke Kuantan. Kat situ kita dah rugi banyak pengaliran tunai.

No comments:

Post a Comment