Thursday, August 9, 2012

Kaybee

Gi mano? KB. Berbeza dengan Terengganu yang sebut bandor merujuk ke pusat bandar, di Kelantan ni orang sebut gi KB / Kota Bharu. Biarlah empunya diri yang sebut nak gi KB tu memang duduk di KB pon.

Aku pernah satu ketika menuntut di Kelantan. Masa tu aku perhatikan, cara pemakaian dan trend fashion muda-mudi di sini lebih updated dan searus dengan KL. Yang seksi pon seksi, yang gaya hidup bebas memang sebebas-bebasnya. Yang ni walau lebih dari Terengganu tapi satu keburukkan sebenarnya. Mungkin pengaruh rakyat Kelantan yang berada di KL yang ramai dan jugak berdekatan dengan sempadan Thailand / Golok yang banyak benda negatif kat situ.

Sehingga kini, trend ini masih ketara dan menjadi satu imej buruk kepada Serambi Mekah. Betina kalau dah pakai lengan pendek mesti lain macam cara pakai seluar dan tudungnya. Pakai jugak tudung tu tak tahan tu. Tetek tersembul, punggung tertonggek. Gedik-gedik menjadi siulan abang-abang drebar dan prebet.

Paling panas dan benci, trend ini menjadi buah mulut dan modal bagi pencacai UMNO bila isu K-POP tempoh hari di Putrajaya. Di katanya di Kelantan ada K-POP tersendiri. Memang aku akui, pergi ajer mana-mana pasar malam mesti ada sekurang-kurangnya satu gerai jual CD pasang betina duk nyanyi ala-ala dangdut dan gelek sakan. Seksi macam pelacur. Aku tak pasti memang asal Kelantan atau mari dari seberang. Habis PAS dan Tok Guru Nik Aziz disalahkan dan terpalit dengan betina-betina seksi berjoget ni. Tapi aku gerenti, yang ada dalam video dan penjual CD tu bukan orang PAS. Haha! Kalau UMNO boleh dikatakan. Hehe! MPKB sila tak action peniaga jual CD bodo ni. Biasanya ada tv di gerai untuk tayang video tu.

KB skang ni jem sepanjang masa. Walau dah disusun kembali trafik one way sana sini (sungguh hebat consultant yang susun balik trafik ni) tapi jem jugak terutama hari Khamis dan Ahad. Tapi enggo (boleh tahan) la sikit. Walau agak kotor dek urusniaga siang dan malam, tapi aku tengok pekerja MPKB dah bertungkus lumus selesaikan masalah ni. Yang bermasalah adalah perangai dan sikap orang kita sendiri. Ntah la berapa generasi lagi baru reti nak jaga kebersihan. Bukan nak suruh basuh satu KB ni, tapi memadailah tak buang puntung rokok merata, kencing dalam mangkuk tandas elok-elok, sampah buang dalam tong, tak meludah.

Hal lain aku tak sentuh sangat. KB memang semua ada. Atas kita nak cari yang elok ke yang buruk. Makanan melimpah ruah, emas bertimbun-timbun, manusia bermacam ragam. Mat saleh pon ramai. Menjadi transit kepada pelancong dari atau nak ke Thai. Juga pulau-pulau di Terengganu terutamanya Pulau Perhentian. Lebih dekat khabarnya jeti sebelah Kelantan untuk ke situ. Cuma terubat bila lihat muslimat-muslimat berjubah tudung labuh tidak kurang ramainya di KB. Satu pemandangan yang jarang dilihat di negeri lain.

No comments:

Post a Comment