Sunday, August 19, 2012

Hari Raya 2012

Menulis di malam raya. Mercun dah mula reda di kampung aku ni. Kat mana? Kuala Terengganu. Mat-mat moto di seluruh pelusuk kampung sibuk duk setting muto dari tadi. Plat dah tukar dengan tulisan hari raya. Menjelang subuh esok macam biasa la, akan bz pula di wad kecemasan hospital. Zaman muda dulu aku pernah juga ikut-ikut, bila dah masuk 3-4 pagi, jalan sunyi, racing pon dah takde, maka ke wad kecemasan la tempat dituju. Tunggu ambulan bawak masuk sorang-sorang yang eksiden dek lumba motor di serata tempat. Doktor pon macam dah malas nak layan, asal malam raya, malam tahun baru, ni jer kerja. Tak lama lepas tu datang pulak mak bapak menangis-nangis tengok anak menggelupur kesakitan.

Rutin raya aku plak tak berubah sejak aku kenal dunia ni sampai ke hari ni. Sama saja. Tak perlu aku detailkan di sini. Esok kalau nak solat raya dengan Sultan Terengganu bleh ke masjid negeri di Ladang / Batu Buruk, Masjid Al-Muktafi Billah Shah. Tapi aku mengenalinya dari kecil dengan nama Masjid Ladang. Dulu warna kuning keemasan dinding dan kubah. Sejak BN menang balik dari Terengganu tahun 2004, masjid ni dah jadi kaler biru. Di zaman Idris Jusoh banyak masjid baru dibina di mana-mana. Besar-besar. Masjid sedia ada dibaikpulih dan dikemaskini. Ada yang dah siap dan ada yang masih belum siap hingga kini. Satu masjid berjuta-juta.

Aku rindukan khutbah hari raya dari seorang Menteri Besar di masjid negeri. Pengalaman pertama bagi aku apabila MB Terengganu ketika pemerintahan PAS, disampaikan oleh Dato' Seri Abdul Hadi Awang sendiri yang tiba bersama dengan Sultan Terengganu ketika itu. Sambutan rakyat melaut. Teringat juga solat terawih diadakan di tepi Pantai Batu Buruk, berhadapan pentas yang sebelum itu ada karaoke secara bebas / terbuka. Sekarang aku tak pasti ada tak lagi acara sebegitu.

Tol 50 sen sehala di Jambatan Sultan Mahmud diroboh dan dimansuhkan. Patung penyu di Bulatan Penyu ditukar dengan replika batu bersurat dan kini dikenali dengan nama Bulatan Batu Bersurat yang lebih simbolik bagi identiti negeri Terengganu Darul Iman. Kalau tak sampai sekarang la duk tawaf penyu belimbing hitam tu.

Malam ni kami sekeluarga lepak di rumah saja termasuk orang tua aku. Sama-sama berjemaah dan bertakbir raya di rumah. Harapnya nasi minyak di rumah nenek pagi esok memecah kempunan aku bagi tahun ini. Sukar betul nak jumpa nasi minyak di kenduri kahwin di Kelantan. Dah ada ke orang yang singgah di blog aku ni? Ahaha. Apa pun (dengan penuh perasan) selamat hari raya diucapkan kepada yang sedang menatap blog ini. Semoga tahun depan dapat beraya dengan MB Terengganu yang baru pulak. Amiin.

No comments:

Post a Comment