Monday, September 3, 2012

Merdeka 2012

Saban tahun kita menyambut ulangtahun kemerdekaan Malaysia, sambut sesambut sambutnya, ikut sajer apa yang tertulis di buku teks sejarah dari sekolah. Maka itu sahaja yang kita tahu apa itu kemerdekaan. Tiba-tiba keluar pula sejak beberapa tahun yang lepas sambutan Hari Malaysia. Ooo.. Baru la tau pulak pasal ni. Itu pun sebab didedahkan dan mendapat maklum balas umum tentang Hari Malaysia. Apa itu Hari Malaysia sila cari sendiri. Anda sedang menggunakan Internet.

Keluar la kisah-kisah pahlawan kita menentang penjajah, tapi dalam kepala kita dari kecil yang jahat ialah Komunis, Bintang Tiga dan Jepun. Tapi jarang terlintas difikiran kita, juga dijajah oleh British, Portugis, Belanda dan Siam. Sejak Mat Sabu keluarkan kenyataan pasal Mat Indera, kecoh sekejap tanahair kita. Habis semua mengatakan kat Mat Sabu tu. Keluar la bermacam statement dari ahli sejarah, berderet pula keluar cerita-cerita lama dalam tv. Last-last rakyat juga yang tersedar dari bermacam statement yang keluar dan mencari sendiri bagaimana sejarah kemerdekaan itu berlaku.

Secara peribadi aku tak la suka sangat dengan Mat Sabu sebagai pemimpin dalam PAS. Tapi dia seorang yang berani dan aku dapat rasakan Mat Sabu sedikit sebanyak mampu menyekat pengaruh DSAI dalam PAS. Tentang Mat Sabu yang dikatakan Syiah pulak, aku pun macam rasa ye la kot dia ni Syiah. Bagaimana aku mampu menerima keadaan ini? Aku tidak punya ilmu yang tinggi dalam hal ini, aku tak mampu nak menjawab, tapi aku percayakan keputusan yang diambil oleh Majlis  Syura / Ulamak-ulamak dalam PAS tentang hal ini kerana mereka lebih berilmu dan tahu bagaimana nak uruskan perkara ini.

Kita perhatikan, pejuang-pejuang kemerdekaan dan pahlawan-pahlawan yang tersenarai dalam buku teks sejarah kita baik dari Tok Janggut ke, Dol Said ke, Haji Abdul Rahman Limbong, Rentap, Mat Salleh, Yamtuan Antah dan lain-lain semuanya menentang British. Takde pulak dari kalangan mereka ini melawan Komunis. Cemana tu? Sedangkan dalam kepala kita lawan komunis, komunis jahat. Aku sudah keliru.

Dalam banyak-banyak sambutan Kemerdekaan, tahun ni paling kelakar kot. Tiba-tiba kecoh hal logo. Macam-macam. Aku malas nak ulas isu ini. Banyak lagi blog lain yang boleh dibaca. Tapi kelakar kan merdeka tahun ni? Cukup membuatkan kita tersenyum dengan telatah Rais Yatim ni.

No comments:

Post a Comment