Tuesday, September 18, 2012

Open With Mac OS X

Memandangkan aku hilang ingatan dua tiga topik yang aku nak sentuh kat blog ni, maka aku taip dulu apa yang terlintas sekarang ni.

Kebelakangan ni aku diserabuti oleh duplicate icon / application bila mana aku click open with untuk buka file dengan application yang aku nak. Icon yang duplicate tu ialah Opera (mungkin daripada aku uninstall dan install balik dulu). Bila aku right click, open with maka tebbeng (terpampang) tubik Opera dua. Sangat annoying dan mengganggu keperfectan Macbook Air aku ni.

Cari punya cari jumpa la satu blog ni dia swoh taip code ni kat terminal:

/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/Frameworks/\ LaunchServices.framework/Versions/A/Support/lsregister -kill -r -domain local\ -domain system -domain user

Lepas tu relaunch Finder (control+option+click kat Finder icon), nanti akan nampak Relaunch.

Memang jaddi! Ni kali pertama aku refer dan creditkan kepada blog lain. Terima kasih kepada IT Pixie (sukati dia la paham ke dok apa aku kata). Pandai-pandai dia la translate kat Google. Pilih bahasa Kelantan & Terengganu.

No comments:

Post a Comment