Thursday, September 6, 2012

South America Arowana

Pagi ni aku dikejutkan awal dengan khabar ikan kelisa aku berada di lantai. Baru jer bulan puasa aritu dia buat perangai sekali lompat dari akuarium (bertutup dengan pembahagi akuarium). Kali ini gagal diselamatkan. Aku pegang dah kering dan melekat di lantai. Frust jugak, tapi kurang terkejut dari yang sebelum ni. Bulan puasa aritu ntah berapa lama dia duk kat lantai aku tak tau, tapi masih gerak sikit, terpaksa aku sorong tarik dalam akuarium lama jugak sampai dia bleh berenang balik. Dengan penuh debaran, sayang sangat-sangat dan harapan akhirnya berjaya diselamatkan. Suka tak terhingga. Tapi yang pagi tadi tu memang outsteseng! Alhamdulillah jugak Allah kurniakan aku satu nikmat tidak frust sangat. So biasa-biasa ajer.

Ikan ni aku beli di pasar malam ajer, brother tu jual cuma RM60. Aku beli panjang sejengkal, dalam 4 bulan jer bela dah cecah sekaki lebih. Ini kelisa pertama aku. Spesis South America, cap ayam ajer. Ekor dia kecik dan badan dia meruncing ke belakang. Tapi sepanjang aku bela, spesis ni hebat, tidak manja.

Tadi intai balik kat pasar malam tapi hampa takde plak brother tu jual. Ekceli lama dah aku tak menjenguk ikan hiasan di pasar malam. Ntah brother tu jual lagi ke tak. Spesis koman ni jarang ada kat kedai yang kebanyakkannya jual yang mahal. Ekor montok bulat macam ikan pelaga tu. Spesis Asian / Hatchback kot.

Paling menyedihkan, aku dah tempah akuarium panjaaaaang untuk dia, dan esok dijangka siap. Tak sempat ko merasa wahai 'Tok Janggut'. Rupanya ke tong sampah panjang dulu ko tido malam ni. Aduhai. Ntah mana plak aku nak cari pengganti yang murah. Orang kata ikan jenis yang besar ni, kalu beli masa kecik tu, letak dalam akuarium besar, dia membesar dengan cepat.

Maka bermula misi mencari kelisa murah.

No comments:

Post a Comment