Friday, September 14, 2012

Kapak Kecil Kelantan

Rezeki. Hari ni betul-betul punya rezeki dapat beli sebilah kapak kecil Kelantan besar sikit dari kapak binjai manis batang nibung tu dan lebih berat dengan harga cuma RM28. Aku pun pelik mulanya. Kapak ni telah beberapa kali aku duk tanya dan belek di gerai yang sama di bawah Pasar Siti Khadijah tu. Pernah sebelum ni harganya sampai RM70. Kalau korang search yang duk jual online harganya mungkin melebihi RM100. Yang kecik batang nibung tu pon dan RM70-RM80 orang jual. Yang tu aku dah ada sebelum ni. Beli dua dapat RM70. Satu aku hadiahkan buat anak buah aku yang baru berjinak dengan seni mempertahankan diri.

Mulanya aku amik kapak tu dan lihat harga tertera RM58. Sudah agak murah pada pandangan aku. Lepas tu sorang makcik yang jual sayur belakang tu laung "ore nok beli ni!". Lalu datang la seorang makcik bertanyakan nak apa. Aku terus mintak "nok goni 30 ya buleh?". Mokcik tu pun belek harga, RM58 katanya. Dia kata potong depan RM8 tu la jadi RM50. Aku cakap mahal lagi sambil duk belek bilah-bilah pedang yang ada di situ. Lepas tu makcik ni offer dia kata gini la, tolak RM2 lagi, amik RM28. Heh? Aku pon terkejut gaban. Terus aku tanya berapa mokcik nok matti ni (final price)? Dia cakap RM28. Aku pon terus bayar.

Sambil aku duk beli sayur, bunyi kecoh-kecoh kat belakang, rupanya makcik tadi tu tolong jualkan sementara pemilik gerai tu pergi solat. Alamak! Dia bising kata bagi RM28 macam bagi saja la! (Mujur dia tak rugi). Aku pun berpaling dan kedua-dua makcik tu pon berpaling tengok aku dan terus sambung pot pet pot pet diaorang. Aku dah standby dah, kalau dia panggil mintak balik aku bagi jer. Tapi takde pulak panggil aku. Cuma owner gerai tu bengang kat makcik tu la jual murah sangat.

Kepada mokcik / akak pemilik gerai tu, saya rasa jugak bersalah sebab dapat agak jualan tu under price. Tapi excited dah nampak makcik yang mula-mula tu memang ikhlas nak jual harga tu. Tu yang kite bayor tu! Saya doakan semoga akak / makcik owner gerai tu dimurahkan rezeki hendaknya. Gerai dia betul-betul sebelah penjual rokok daun / tembakau (gerai nombor dua) dari tangga tengah pasar. Gerai dia membelakangi Tabung Haji, Kota Bharu.

No comments:

Post a Comment