Monday, September 10, 2012

Macbook Air Battery

Hari ni aku nak sentuh sket bab teknologi. Walaupun ini merupakan produk pertama dari Apple yang aku guna tapi aku cuba membuat research sebanyak mungkin bagi menambah ilmu tentang apa yang aku guna. Satu perkara yang sering menjadi perbualan samada di kalangan pengguna laptop mahupun handphone ialah cara nak bagi jangka hayat bateri lebih tahan lama dan cara caj yang betul.

Berbeza dengan kebanyakkan laptop yang kebiasaannya direkemen oleh pengeluar atau authorized technician ialah guna jangan guna battery bila kita sambungkan kepada sumber elektrik. Mungkin ini yang terbaik bagi laptop biasa and it does. Sama juga hal dengan handphone mahupun sebarang bentuk tablet. Tapi lain halnya dengan teknologi dari Apple bagi Macbook yang terkini.

Selain dari nasihat dan pengalaman dari rakan-rakan yang pernah mempunyai masalah jangka hayat bateri yang pendek, bila mereka mengajukan perkara ini kepada Apple Support maka technician yang menasihati mereka supaya sambungkan kepada sumber elektrik (plugged in) bila mana boleh dicapai. Menggunakan Macbook Air dengan sambungan terus ke sumber elektrik lebih memanjangkan hayat bateri dari guna batteri sampai habis, then caj, then guna begitu.

Aku juga dah cuba usha forum-forum berkenaan cara terbaik menggunakan Macbook Air ni, dan itulah yang aku jumpa walau ada juga yang suruh guna macam laptop biasa cabut battery bila guna powerline. Jadi nasihat aku dan juga apa yang aku guna sekarang ialah, sentiasa sambungkan kepada elektrik, dan sebulan sekali tu guna battery sepenuhnya sampai abis, then recharge agar jus dalam battery tu recycle atau mengalir dengan baik.

No comments:

Post a Comment