Saturday, September 22, 2012

Nang Kemuning

Sempena hari Jumaat ni, aku dah ada satu nama yang berkenan buat Yellow Tail Arowana aku yang telah dua minggu bersama aku. Nak kesan jantina hampir mustahil. Tapi dengan pemerhatian dan firasat (konon) selama 14 hari ni, naluri aku duk kata betina. Aku lihat pembukaan mulut dia tak seluas Tok Janggut dulu walau saiz aku beli mula-mula tu hampir sama. Orang kata arowana betina mulut kecik sikit dari jantan, sebab jantan yang akan simpan telur dalam mulut. Seekor cengkerik dewasa terpaksa digigit beberapa kali, betulkan kedudukan, then baru bleh telan.

Alhamdulillah, air kini begitu jernih setelah beberapa kali tukar air. Rupanya air keruh sikit sebelum ni mungkin bakteria sedang sesuaikan diri dengan akuarium baru. So sekarang amat berpuas hati. Aku dah tinted sikit sisi sebelah tepi yang mengadap tingkap (cahaya masuk sebelah pagi). Tinted 95%.

Nang Kemuning nama diberi. Gelaran bagi Ratu Kuning / Puteri Saadong.

No comments:

Post a Comment