Saturday, September 22, 2012

Mung Kenal Ke Sape Aku?

Kau kenal aku siapa? Mung kenal ke aku sape? Demo kenal ko kawe ni sapo? Dunia akhir zaman ni, di saat semua orang mencari dan mendekatkan diri dengan Allah, ada lagi orang bercakap dengan ayat di atas tu. Satu masa dulu, zaman muda, aku pernah jugak dalam keadaan marah menyebut ayat tu, tapi yang bijaknya, orang yang aku tuju ayat tu jawab dengan baik, dia tanyer pulak aku, sape mung? (Kau siapa?) Memang la tak terjawab. Haha! Pengajaran bermakna buat aku.

Aku mendapat satu khabar, diberitakan seorang pimpinan besar UMNO / BN di Dungun, berpangkat Datuk, suka menyebut ayat-ayat tersebut dan suka membaling-baling makanan di kedai makan yang dia tak suka. Umumnya masyarakat Dungun arif dengan perangai buruk beliau.

Kejadian pertama, makan roti canai, dibalingnya roti canai itu (mungkin kurang sedap / sedikit keras), takpe lagi, siap sound kat tuan kedai tu kenal ke tak dia tu sape. Kejadian kedua, makan keropok lekor, pon sama, baling jugak keropok. Mungkin Datuk ni sentiasa makan yang enak-enak kot. Lama aku tak dengar khabar perangai buruk Datuk ni. Dulu masa PAS menang di Terengganu, pernah jugak aku dengar dia mengamuk kat kedai gunting panas telinga orang duk cakap hal politik semasa. Haha! Macam-macam.

No comments:

Post a Comment