Tuesday, January 8, 2013

Sonamu Kelantan

Semua dalam keadaan berjaga-jaga dan beringat. Memang bab bencana alam, produk haram, akan merebak dengan cepat di Facebook. Antara negeri yang dianggarkan bakal terasa tempias Sonamu ini adalah Kelantan dan Terengganu. Tapi yang hairannya apsal Kelantan ajer yang mendapat liputan dalam TV3? Aku pon lama dah tak layan TV3, sementara cuti dilanjutkan dek tukang masak tak sampai-sampai lagi ni maka sempat tengok semalam dan hari ni.

Berbanding Kelantan (Kampung Sabak) dan Terengganu, aku rasa Terengganu lebih berat dan panjang kawasan yang bakal terkene tempias Sonamu. Diberitakan jugak ramai pesakit yang dah agak ok di discharge kan dari HSNZ, Kuala Terengganu. Maklum la betul-betul mengadap Pantai Batu Buruk. Malah geografi Terengganu memang dari utara sampai selatan semuanya berpantai. Tapi Pantai Sabak yang ciput tu jugak mendapat liputan.

Rupanya banyak nak diselitkan kat situ, antaranya memang disebut benteng pasir yang dibuat oleh Kerajaan PERSEKUTUAN sambil ditunjukkan guni-guni berisi pasir yang dibentengkan 2-3 lapis. Satu usaha yang AMAT MEMBANTU dari Kerajaan Persekutuan. Hari ni pulak di Bachok nelayan tak dapat mencari makan. Diselitkan pula mujur ada bantuan nelayan sebanyak RM200 sebulan.

Tahniah la TV3 atas liputan persediaan Sonamu di Kelantan.

Alhamdulillah juga Sonamu telah melencong ke barat daya dan arini dah ada di Facebook video ribut di Johor. Tapi kesahihan aku tak pasti. Sebelum ni pon banyak jugak video tentang puting beliung di Johor, tapi kesahihan aku tak pasti dan tak masuk pon tv.

No comments:

Post a Comment