Monday, January 7, 2013

Akuarium Arowana Retak

Minggu lepas beli lampu warna putih (T5) untuk letak dalam akuarium. Aku dah pelik tengok tak lawa lampu biasa warna ungu tu bila duk dalam akuarium. Tak ngam dengan arowana. Kaler tak timbul bila pasang lampu. So aku bertanyakan lampu putih untuk arowana. Rupanya mahal lampu tu. Satu tu yang cap Dolphin seratus lebih, satu lagi murah sket aku dapat RM65. So jadi la beli. Ni yang 4 kaki.

Balik rumah setup-setup lampu, ejas situ sini, tiba-tiba prak! bunyi akuarium. Then air keluar dari bawah akuarium. Kalut habis ler takut pecah satu akuarium tu. Mau banjir rumah / rosak benda lain. Akuarium 5 kaki tu mau dekat 150 gallon air. Aku sempat kosongkan air secepat mungkin sambil tekan kawasan yang retak (lantai bawah). Pindah arowana (Nang Kemuning) ke dalam baldi. Masuk bubble pump. Dah lewat malam sebenarnya aritu. Tak larat nak kemas rumah dan karpet yang basah. So tido dan sambung bersihkan esok pagi.

Kedai yang aku tempat tu tak dapat nak amik dalam masa terdekat, call 2 hari seterusnya camtu jugak, sibuk dengan kerja lain. So aku amik keputusan gam sendiri dengan silicon. Alhamdulillah berjaya! Dah masuk 4 hari selamat digunakan. Arowana aku membesar dengan amat cepat. Memang kene petua orang, nak bela ikan besar ni kene sediakan akuarium yang besar, baru dia cepat membesar.

Sejak baiki retak aritu, aku cuma gunakan dua top filter sajer. Air jernih superclear, dengan T5 light ni memang cemerlang! Kaler ikan timbul bukan main. Bahagia hati. Oh yer, malam sebelum retak tu jugak, pump angin untuk buih yang aku letak atas akuarium tu terjatuh dalam air. Pum tu mati tak jalan dan panas. Subhanallah mujur tak shock satu akuarium tu. Bahaya!

1 comment: