Saturday, January 26, 2013

Pilihan Makanan Arowana

Pilihan makanan bagi ikan kelisa / arowana ni biasanya ada tiga iaitu cengkerik, ulat roti dan anak ikan. Ketiga-tiga ni adalah yang jenis hidup. 5 bulan sudah berlalu. Nang Kemuning aku alhamdulillah sihat segar bugar dan telah mencapai saiz lebih dari sekaki. Pengalaman aku dalam pemeliharaan ikan kelisa ni termasuk South America Arowana yang mati melompat keluar dari akuarium kecik bertudung plastic pembahagi akuarium tu tak sampai setahun. Tapi aku cerita berdasarkan pengalaman sebagai newbies. 

Dari ketiga jenis makanan tu, paling senang dan mudah untuk diberi ialah anak ikan. Seringgit bleh dapat 20 ekor. Sesetengah kedai cuma 10 ekor. Bergantung. Kelebihan anak ikan, biasanya anak ikan kap ni, tak perlu kita nak beri satu persatu, tuang ajer semua yang dibeli dalam akuarium kelisa kita dan dia akan makan sendiri time lapar. Kat situ menjimatkan masa, tak perlu perhatian. Amat berguna bila perlu tinggalkan rumah. Kelebihannya lagi ialah najis arowana tak banyak dari anak ikan ni. Hampir tiada. Keburukkannya pulak anak ikan ni suka berenang di bawah akuarium. Mata arowana akan sentiasa tertumpu ke bawah akuarium dan boleh menyebabkan Drop Eye. Keduanya, bila dalam kuantiti yang banyak, anak ikan lambat habis dimakan, ada antara anak ikan ni suka gigit silikon dalam akuarium. Silap haribulan bocor akuarium.

Seterusnya adalah cengkerik. Cengkerik ni kelebihan dia adalah dia timbul di permukaan air. Arowana memang geram sangat dengan cengkerik dan cepat menyambar. Tapi kita kene bagi satu persatu, tak bleh tabur semua skali. Cengkerik yang tidak sempat disambar arowana, selain berenang di permukaan air, ada jugak yang pantas memanjat wayar atau salur getah yang ada dalam akuarium. Jadi bleh la dia lepak dalam akuarium tu atau melarikan diri keluar. Penjagaan cengkerik ni tak susah, bleh taruk mentimun dalam bekas yang disimpan cengkerik. So dia makan skali dengan minum. Tapi cengkerik ni agak busuk bila mati. Masam!

Ulat roti pon amat digemari arowana. Bila letak dalam air dia timbul kejap, then tenggelam slow-slow sambil menari. Kalo ikan sihat dia akan sambar sebelum jatuh. Cara penjagaan bagi roti la. Nama pon ulat roti. Ulat roti ni pon sama bila mati masyaam jugak. Kedua-dua ulat dan cengkerik ni menghasilkan najis arowana yang banyak dan hitam. Tapi kita akan rasa ada interaksi dengan arowana kita kerana kita bagi makan satu persatu sambil arowana menyambar. Bila dia dah tak sambar / perut dia dah buncit tu stop la bagi. Simpan next session pulak.

Apa pun pemilihan makanan bergantung. Ada orang bagi pellet, ada yang bagi isi ayam, udang dan sebagainya. Sekali-sekala terjumpa lipan bleh la kasik. Musim hujan baru ni sempat jugak bagi 2 ekor. Terjumpa bawah pasu :D Pelbagaikan makanan dia, dan tengok mana dia suka.

Bagi aku plak, aku rotate ketiga-tiga jenis yang aku beritahu tadi, anak ikan time malas, cengkerik dan ulat time rajin.

1 comment:

  1. Tumpang tanya.. Cengkerik tu nak bagi berapa ekor sehari.?

    ReplyDelete