Friday, January 11, 2013

Pelayan Berumur

Arini dah mula berniaga. Geng-geng dari Pattani selamat sampai petang semalam. Alhamdulillah setelah 11 hari cuti tak sangka sambutan seperti biasa. Bimbang jugak kot customer tak datang. Rezeki dari Allah ni memang kita tak terduga. Bermacam cara dan pintu rezeki sampai kepada kita.

Pelanggan tetap ramai yang datang. Jemaah masjid pon macam biasa terus datang selepas Isyak. Kebanyakkan yang datang hari ni semua pelanggan tetap. Hmm.. Macam mana aku nak pastikan kes rehat panjang seperti sebelum ni tidak berulang. Nak berkeras sangat dengan tukang masak ni takut lain pulak jadinya.

Kot-kot mana kene jugak bertegas / bersuara agar tidak berulang macam sebelum ni. 11 hari beb tak berniaga tak pasal-pasal. Kalo cuti raya tu lain la. Tu pon tak pernah sampai 11 hari. Mungkin kene buat sistem giliran. Yang nak bercuti panjang tu boleh, tapi tak la sampai semua skali. Alhamdulillah juga aku dapat backup pekerja part-time yang amat bagus. Umurnya dah lebih 40 tahun. Amat lemah lembut dengan customer. Kerja pantas. Orang Kelantan.

Dari perhatian aku, rupanya bila pelayan yang sedikit berumur, contohnya yang 40 tahun ke atas ni, customer lebih sopan bila bercakap, dan dari segi psikologi, kami di pihak peniaga sudah menang selangkah iaitu customer tak cakap lebih kurang, sebab pelayan ni agak berumur. Jadi bila aku fikir balik, tengok dalam tv, padan la restoran ekslusif mat salleh, pelayannya adalah mereka yang lebih berumur. Kan?

No comments:

Post a Comment