Monday, January 21, 2013

Blogger Android China

Pinjam tab anak. China mari. Pakcik dia beli kat Guangzhou kos cuma RM200. Biasa kat sini orang jual dalam RM399 atau RM400 lebih. Ni kali pertama aku menerai post dari tab / selain Macbook Air. Sekali-sekala nak jugak tukar angin. Berbanding Samsung Galaxy tab, memang terasa agak slow bila buka banyak apps. Facebook saja pon dah lembab. So far Blogger Apps yang aku download ni agak ok dan laju. Selain tu skrin tak sehebat Samsung la.

Bagaimana China begitu hebat bab meniru ni? Beberapa dekad dahulu China bermula dengan membeli pattern dari US yang telah expired. Setiap pattern hanya boleh dilindungi selama 20 tahun. Seterusnya pattern itu harus dibuka umum bagi mengelakkan kongkongan teknologi. Dari situ China bermula dan kini mampu menghasilkan produk tersendiri. Bab telefon di China memang dijual secara terbuka tapi sebaliknya bagi jam berjenama gred AAA. Terdapat sekatan dari kerajaan di sana dan dijual secara rahsia terutama di bilik-bilik hotel.

Aku pernah dihadiahkan seutas Glashutte. Aku sendiri tak pernah dengar dan tau menatang aper brand ni. Bila aku Google nah keluar la harga original dia USD20,000. Aku tilik dia punya gambar atas bawah belakang memang sama sangat. Material dia pon memang berkualiti. Dari bawah enjin dia bleh tengok, so start situ la aku mengenakan Glashutte di tangan. Walau bukan ori, tapi aku tau harga dia mesti ratusan ringgit jugak.

Oh, entri sebenar post ni nak try tab China ni jer :-)

No comments:

Post a Comment