Friday, October 12, 2012

Memandu Dengan Tenang

Kita semua mesti pernah berdepan dengan situasi di mana pemandu kereta jenis suka beleber (berleter) ketika memandu. Marah sana marah sini semua tak kene ketika memandu. Mungkin ada di antara kita yang termasuk dalam kategori ni. Aku rasa ni merupakan satu tabiat yang biasanya diwarisi oleh bapa kepada pemandu tersebut. Dia biasa lihat mak bapak dia memandu macam tu sejak kecil.

Itu yang jenis suka pot pet pot pet ketika memandu. Pantang ada pemandu lain tak kene mesti mengomel. Tak pon akan dipandang pemandu yang tersilap tu macam nak gaduh. Satu jenis lagi yang suka picit hon. Tak kene sikit tekan hon, orang depan lambat gerak sikit tekan hon. Memang sakit jantung dibuatnya. Kedua-dua perangai ni melambangkan pemanduan yang serabut untuk sampai ke satu destinasi yang pendek dan bleh dikatakan jiwa kacau jugak.

Tak bleh ke bawak kereta dengan tenang. Orang buat silap maafkan la dalam hati. Bukan langgar kita pon. Kalau nampak orang cuba memotong tak lepas di depan, elakkanlah kereta ke kiri sikit bagi laluan. Semoga dia sempat potong, dapat jugak pahala. Ada masanya kene jugak time kita. Alangkah leganya orang bagi laluan dan tak marah kat kita. Tak gitu? Ini tak, angkat lampu tinggi soheh! Dah tu siap hon pulak!

Cuba amalkan memandu dengan tenang tak tidak mengomel. Sentiasa bagi laluan tak kala nampak orang tak sempat memotong. Sentiasa mendoakan agar dipermudahkan urusan mereka yang nampak lorat atau semacam masalah ketika memandu. Insya Allah kita akan perasan, tak kala kita tersilap ketika memandu, atau tak sempat masuk lane ketika memotong, kita akan perasan orang lain mudah bagi jalan kat kita.

No comments:

Post a Comment