Saturday, December 13, 2014

Ho Chi Minh

Sekitar setahun yang lepas, aku berkesempatan menjejakkan kaki ke bandar Ho Chi Minh, Vietnam. Perjalanan dari Kuala Lumpur cuma ambil masa sekitar 2 jam gitu.

Biasanya orang gi Vietnam ni sambil melancong tu ialah sambil shopping, dan ramai yang berniaga barangan dari Vietnam ni. Paling banyak barangan di sini adalah berbentuk fabrik. Samada kain cotton, baju kurung dah siap, serta telekung solat perempuan.

Selain tu macam kot lelaki pun, boleh ukur dan tempah on the spot. Esokkannya siap dihantar ke hotel. Harga memang murah.

Purata kemasukan orang Malaysia ke Vietnam adalah 1000 orang sehari. Ni mamat Vietnam yang cakap. Aku pun tak pernah survey pasal ni. Tapi jalan kat area Pasar Ben Thanh tu, memang ramai pun orang Malaysia. Melayu pulak tu.

Padan la tukang jual pun asyik duk abang kakak abang kakak, murah-murah. Yang fasih Bahasa Melayu pun ada.

Yang hebatnya di sini. Aku perhatikan, bagaimana Vietnam mampu membawa pembeli masuk ke negara dia terus kepada penjual, pengusaha malah pengilang untuk berurus niaga, tanpa mereka perlu mengeksport barangan mereka. Pembeli sendiri yang datang beli, bawak balik sendiri. Pendek kata tak perlu pergi bukak kedai kat Malaysia ni.

Makan mudah kat sini. Banyak restoran halal. Layanan masyarakat dia terhadap orang Malaysia memang terbaik.

( Try update blog ni kot telefon sekali. Maaf la kiter darat baru nok teraaa. )

No comments:

Post a Comment