Sunday, September 1, 2013

Memerdekakan Kebenaran

Malam ni dah masuk 1 September 2013. Jam di laptop ni 3:52 AM! Dok leh tidur starang malam ni. Baham durian seulas jer padahal semalam sebelum tutup kedai. Mungkin siang hari tadi membudu dengan hebatnya. Angin derr..

Walaupun lama aku tak update blog ni, tapi aku tak rasa tiga posting terakhir aku berkenaan situasi politik di Kelantan itu ketinggalan. Beberapa hari lepas, isu panas ini lenyap mengejut setelah pertemuan antara Aktivis Royalti Kelantan dengan Timbalan Menteri Besar. Aku dapat rasakan pertemuan itu terbuka kepada semua bentuk soalan dan tidak khusus kepada royalti sahaja. Apa pun yang dibincangkan, aku dapat rasakan aura positif dari pertemuan ini.

Dengan keredaan ini, semua patut ambil iktibar, sekiranya ada percanggahan pendapat dan isu yang memerlukan penjelasan, gunakan saluran sebetulnya. Jangan biar barah merebak, terus kepada punca dan percepatkan perbincangan atau bersemuka. Maka dapatlah kita memerdekakan kebenaran itu.

Selamat menyambut hari merdeka. Pasal merdeka saja pun macam-macam cerita keluar. Erti sebenar kemerdekaan la, masih belum merdeka la, itu masing-masing punya sastera masing-masing. Aku takde masa nak layan tu semua.

Sehingga bertemu sambutan merdeka seterusnya, aku belakangkan dulu sebarang post politik di sini. Bosan. Aku cuba petik perkara yang santai, bermaklumat dan merehatkan minda :)

No comments:

Post a Comment