Sunday, September 14, 2014

Tanaman Tembakau Bachok

Budak-budak yang ambil subjek Geografi masa sekolah mesti sinonim tanaman tembakau ni kat Kelantan. Entah sekarang masih sahih ke tidak fakta ni lagi. Aku tengok dah tak banyak tanaman tembakau di Kelantan. Biasanya banyak di tanam di Bachok.

Dulu memang ada kilang British American Tobacco (BAT) kat Kota Bharu. Area Kawasan Perindutrian Pengkalan Chepa rasanya. Tapi sudah pun tutup. Aku pernah diberitakan, yang kilang ini atau mungkin individu tertentu dalam BAT merupakan antara penyumbang dana bagi kempen Datuk Dr. Awang Adek Hussin ketika pilihanraya. Antara lainnya demi menjaga stok tembakau di Bachok kerana pemerintahan Tok Guru ketika itu kuat untuk menamatkan penanaman tembakau di Kelantan.

Mutakhir ini. Mungkin dalam tiga tahun kebelakangan ini. Aku tengok kawasan di Bachok yang dulunya penuh dengan tembakau, kini bertukar wajah dengan tanaman jagung. Alhamdulillah. Sejuk mata memandang. Pun begitu masih ada sedikit tanaman tembakau yang wujud.

Aku rasa tembakau ni memang di tanam untuk tujuan rokok. Sama ada untuk stok kilang besar untuk rokok dalam kotak ataupun tembakau untuk rokok daun. Tak pernah aku dengar tembakau ditanam untuk dijadikan ulam atau ubatan tradisional. Hehe. Kalau pun ada, mungkin sumber lain selain tembakau lebih baik untuk tujuan tersebut. Namun demikian, Allah tidak menciptakan sesuatu itu dengan sia-sia. Pasti ada kebaikan dalam keburukkannya. Saper berminat boleh la buat kajian.

Apa pun, tahniah buat penanam yang mampu switch dari tanaman tembakau kepada tanaman lain. Good job! Kemah boh!

No comments:

Post a Comment