Sunday, September 14, 2014

Spekulasi Dan Pelaburan

Ni ilmu baru yang aku dapat. Aku dok pernoh belajor ekonomi. Bisnes pun dok pernoh. Tapi terdengar dalam satu wawancara dalam tv berkenaan harga rumah. Aku dok dengor sangat topik yang dibualkan. Cuma terdengar bila dia sebut hal spekulasi ni.

Kononnya ada orang yang pitih lebih ni ingin melabur dalam hartanah. Tapi sebenarnya dia bukan membuat pelaburan tapi menjadi speculator. Hoh! Guaner pulok tu. Ginih ceritanya..

Ok contoh kita beli satu hartanah. Ikut la rumah ke tanah ke bangunan ke. Jadi kita bagi la orang sewa atau kita guna untuk apa-apa tujuan yang manfaat. Sebab hartanah ni aku dok pernoh lagi dengor turun harga. Atau mungkin kita nak jual suatu hari nanti. Ini mungkin pelaburan.

Berbanding dengan kita banyak pitih. Bila ada orang jual hartanah, kita beli, naikkan harga dan jual dengan segera. Ni lebih kepada speculator. Kita memaksa hartanah ni naik harga dan mengurangkan peluang sebenar orang yang sepatutnya menggunakan hartanah tersebut untuk tujuan tertentu. Susoh jugok aku nok explain. Pendek kata, jenis sajer-sajer, banyak pitih atau untuk dapatkan untung segera tengah jalan. Macam orang tengah dalam urusniaga.

Sebab tu harga rumah lening macam setang. RM 400,000 tu main-main jer lening. RM 1 Juta pun biasanya. Tiada satu harga standard yang ditetapkan oleh mana-mana badan mahupun agensi kerajaan. Asalkan orang boleh beli dan permintaan ada, boleh jalan berapa juta pun sbutir. Tahun depan 2015 banyak desas-desus akan kenaikkan harga rumah. Kita tengok jer la.

No comments:

Post a Comment