Saturday, November 3, 2012

Duk Mano?

Tadi berada di sebuah pasaraya. Tengah ralik duk tengok barang sekali perasan muzik lagu Akon - Right Now (Na Na Na) tapi bila dengar yang nyanyi bunyi dialek Kelantan. Aku mula pasang telinga. Aper lagi gelak pecah perut. Tak tau camna nak cover. Kelakar habis liriknya. Tapi cukup menghiburkan dan mampu hilangkan stress.

Balik rumah ni aku try carik lagu tu, tau dah la tajuknya Duk Mano atau mungkin ejaannya Dok Mano dinyanyikan oleh Man Khan & Rosalinda.

Tapi bila tengok video klipnya di YouTube jadi ko luga la pulok. Bersunggoh nyanyi tapi kelakar. Mungkin aku tak reti nak layan genre lagu dialek Kelantan yang pernah aku sentuh dalam topik sebelum ni yang banyak kita dapati di pasar malam. Joget agak melampau dan sebahagian besar video klip termasuk lagu-lagu lain menjadi kutukan dan memberikan imej buruk kepada Kelantan.

Ala-ala dikir moden pon ada, dangdut pon ada. Sepatutnya kalu dinyanyikan secara santai dan humor aku rasa pasti dapat sambutan hebat. Budak-budak suka, mak bapak pon bleh layan skali. Lagu dan video pon bleh dikongsi beramai-ramai. Ini bila lagu dah ok, tapi video klip plak tak best tengok, macam nak menari tiang ajer, so tak dapat la nak promote lebih.

Apa pun memang kelakar dan menghiburkan. Terpaksa la dengar lagu ajer tanpa tengok video.

No comments:

Post a Comment